Bådnyt tog ud til et af
søspejdernes maritime træf i
forbindelse med årets 100-års
jubilæum i Frederiks-sund i
sommer. Her fik vi oplevet og
set to af fire Walker Bay-joller
i brug under spejdernes
kapsejlads. Med sine 8 fod var
jollerne de mindste på
kapsejladsbanen. Men selv med en
lille rig og et beskedent
sejlareal klarede de sig godt i
den friske vind med krappe
bølger. Sjovt nok kuldsejlede
den ene båd i en vending, så
jollen straks blev helt fyldt
med vand. Alligevel kunne
rorsmanden sejle den sikkert i
havn uden problemer, mens de to
piger, der var røget i vandet,
blev plukket op af spejdernes
gummibåde. Samler sølv båden Det
tog ikke spejderne mange
minutter at samle Walker
Bay-jollen til en rigtig
sejljolle. Vægten er kun 32 kg,
så to drenge kunne med lethed
bære den mellem sig ned til
broen. Bare nogle minutter
senere stod de to joller ud af
havnen for fulde sejl sammen med
omkring 70 andre sejlbåde. Der
er god plads til tre om bord, og
jollen, med sejlene sat, sejlede
4-5 knob i en let brise. Den ene
af jollerne var udstyret med en
Rid Tube med 4- kammers pvc, der
bidrager både
som beskyttelse af
hovedskroget og en øget
sikkerhed for dem om bord. Båden
er meget stabil. En mand kan stå
oprejst helt ude i den ene side,
uden at den kæntrer. Ud over at
kunne anvendes som sejljolle er
den lille båd også nem at ro.
Åregaflerne sidder relativt
langt agter på fribordet, så det
passer med toften, der er
monteret midtskibs. Der er også
en tofte agter og en fremme i
jollen, hvor masten fæstes, m\r
båden skal anvendes som
sejl-jolle. Det er hele 10 års
garanti på skroget og 5 års
garanti på pvcringen.
Importøren, Claus Jacobsen, selv
erfaren jollesejler med mange
præmier på hylden. fandt den
lille charmør under et besøg på
den amerikanske vestkyst. I
løbet af sommeren, efter en
vellykket debut på
bådudstillingen i Fredericia i
vinter, sejler der nu rigtig
mange Walker Bays rundt omkring
i landet. Op på taget En klar
force er bådens vægt. Den kan
lægges op på biltaget på de
fleste biler uden problemer.
øvrigt udstyr og dele er delt.
så mast. sejl, blokke, tovværk.
ror og sværd får plads i posen,
der følger jollen. Alle modeller
har et integreret trillehjul i
kølen for nem håndtering og
transport. Bådene er fremstillet
i verdens største trykstøbeforme
i et uforgængeligt og nærmest
vedligeholdelsesfrit materiale (HIMC),
der også er genanvendeligt. Man
støber bådene under et enormt
tryk i store serier, så man kan
tilbyde jollerne til en rimelig
pris også i Danmark. En 8-fods
jolle med årer ko-sier mindre
end 6000 kroner. Alle modeller
er godkendt af DS Coast Guard og
er naturligvis CE-mærket. Man
kan også monlere en lille
udenbordsmotor i hækken på
Walker Bay 8. så man slipper for
at lage årerne i brug. Vælger
man at montere Tube Kits rund I
om båden, får man samtidig en
solid fender og mulighed for en
noget større motor. Vælger man
standardjolle ved førstegangskøb,
kan man altid efterudstyre båden
efter lyst og pengepung. Har man
behov for en større Walker Bay,
findes der en på
Så kom der er voldsomt pust.
der fik den lille jolle til at
vælte og blive bordfyldt.
Her ses Walker Bay 8 til den
store sejlads. som De Danske
Søspejdere'-arrangerede i
Frederikssund i sommer. 10 fod.
Her koster standardjolle med
årer 8895 kr. Samme skrog med
årer. 4-kammers hypalon Rid Tube
og fuld sejlpakke koster 32.885
kr. Walker Bay-jollerne
importeres af Claus Jacobsens
Bådebyggeri. ti r. 45 76 20 66/
info@clausjacobsen.dk/www.
clausjacobsen.dk. |